Publications

See also: talks and conference papers.

Books

  1. The Spider and the Statue: Poisoned innocence in The Winter’s Tale. Paris: PUF, coll. CNED (2010), 205 pages. ISBN: 978-2-13-058178-9. Table of contents: [html]
  2. William Shakespeare, King Lear. Paris: Éditions SEDES (2008), 160 pages. ISBN: 978-2-301-00041-5. Table of contents: [html]

Edited volumes

  1. Brevity is the soul of wit. Issue #1, Angles (2015). ISSN: 2274-2042. Table of contents:[html]
  2. 1970-2010, les sciences de l’Homme en débat. Yan Brailowsky & Hervé Inglebert (eds.), Nanterre: Presses Universitaires de Paris Ouest (2013), 492 pages. ISBN: 978-2-84016-134-9. Table of contents: [html]
  3. ‘A sad tale’s best for winter’: Approches critiques du Conte d’hiver de Shakespeare. Yan Brailowsky, Anny Crunelle & Jean-Michel Déprats (eds.), Nanterre: Presses Universitaires de Paris Ouest (2011), 270 pages. ISBN: 978-2-84016-086-1. Table of contents: [html]
  4. Le Bannissement et l’exil en Europe aux XVIe et XVIIe siècles. Pascale Drouet & Yan Brailowsky (eds.), La Licorne, N°94 (2010), 272 pages, index. ISBN: 978-2-7535-1244-3. Table of contents: [html] [pdf]
  5. Language and Otherness in Renaissance Culture. Ann Lecercle & Yan Brailowsky (eds.), Nanterre: Presses Universitaires de Paris Ouest (2008), 194 pages, index. ISBN: 978-2-84016-039-7. Table of contents: [html] [pdf]

Brevity is the soul of wit - Angles, #1Les sciences de l'Homme en débat

Articles

  1. ‘L’Escossoise et la Florentine : le procès de la gynocratie sur les scènes anglaises et françaises au tournant du XVIIe siècle’
    in Bénédicte Louvat-Molozay et Florence March (éds.), Le théâtre anglais et français au miroir l’un de l’autre, Rennes, PUR (2016) : 223-238. ISBN: 978-2-7535-4995-1.
  2. ‘Le sauvage et le courtisan: Une lecture du théâtre élisabéthain’
    in Françoise Lavocat, Catherine Courtet, Mireille Besson, Alain Viala (éds.), Mises en intrigue, Paris, CNRS Editions (2016): 73-89. ISBN: 978-2-271-09193-2.
  3. ‘ ‘A traitress, and a dear’: The paradoxes of women and forensic rhetoric in early modern drama’
    in Aurélie Guillain, Emeline Jouve, Laurence Talairach-Vielmas, Héliane Ventura (eds.), Unspeakable Acts: Murder by Women, Berne, Peter Lang, coll. ‘New Comparative Poetics’ (2016): 49–66. ISBN: 9782875743640.
  4. ‘From Genesitic Curiosity to Dangerous Gynocracy in Sixteenth-Century England’
    in Line Cottegnies, Sandrine Parageau & John J. Thompson (eds.), Women and Curiosity in Early Modern England and France, Leiden, Brill (2016): 27-40. ISBN: 978-90-04-31183-1.
  5. ‘From Monster to Object of Wonder? The Generic (R)evolutions of Early Modern English Drama’
    in Isabelle Alfandary, Charlotte Coffin et Vincent Broqua (éds.), Genre/Gender dans la littérature anglaise et américaine II, Paris, Michel Houdiard (2015): 53–67. ISBN: 978-2-35692-129-1.
  6. ‘La nuit genrée ou l’obscure clarté des scènes anglaises’
    in Scènes de nuit dans les arts du spectacle vivant (France-Angleterre, XVIe-XVIIIe s.), Florence March, Magali Soulatges & Patrick Taïeb (eds.), Arrêt sur scène / Scene Focus, n. 4 (2015) : 59-70. ISSN: 2268-977X. [pdf] [html]
  7. ‘French Perspectives on Digital Humanities: Liberté, Égalité, Fraternité?
    in Yves Abrioux, Jean-Yves Dommergues, Andrée-Anne Kekeh, Lori Maguire & Arnaud Regnauld (eds.), ‘Naming and narrating’ : transferts critiques et dynamiques des savoirs, Bibliothèque de l’Université Paris 8 (2014): 121-136. ISBN: 978-2-37059-002-2. [pdf]
  8. ‘Reconnaissance et « acknowledgment » sur la scène élisabéthaine’
    in Bénédicte Louvat-Molozay, Franck Salaün & Nathalie Vienne-Guerrin (eds.), Arrêt sur scène/Scene Focus, N° 2, Scènes de reconnaissance/Recognition Scenes (2013): 49-59. ISSN: 2268-977X. [pdf][html]
  9. ‘‘My bliss is mixed with bitter gall’: gross confections in Arden of Faversham
    in Anny Crunelle Vanrigh, Nathalie Vienne-Guerrin & Yan Brailowsky (eds.), Apocrypha Redivivus, Quarto (2013). [html]
  10. ‘Puritan Economics in Measure for Measure
    in Delphine Lemonnier-Texier & Guillaume Winter (eds.),  Lectures de Measure for Measure de William Shakespeare, Rennes, PUR, coll. « Mondes anglophones» (2012): 201-218. ISBN: 2753520933. [pdf abstract] (on Amazon)
  11. ‘Subscription and proscription in Marlowe’s Edward II
    in Laetitia Coussement-Boillot & Christine Sukic (eds.), Études Épistémè, 21, II – Self-Reflexive Acts of Writing (2012). ISSN: 1634-0450. [html]
  12. ‘Politique de l’anecdote, ou l’histoire secrète du théâtre élisabéthain’
    in François Lecercle, Sophie Marchand & Zoé Schweitzer (eds.), Anecdotes dramatiques de la Renaissance aux Lumières, Paris, PUPS (2012): 77-87. ISBN: 978-2840508090. [pdf abstract] (on Amazon)
  13. ‘ ‘Poison poison!’ Infection de l’esprit et guérison par le rêve dans The Winter’s Tale et Cymbeline de Shakespeare’
    in Guillaume Winter & Sarah Voinier (eds.), Actes du Colloque Texte et Culture, ‘Poison(s) et antidote(s) dans l’Europe des XVIe et XVIIe siècles, Arras, Artois Presses Université (2011): 219-232. ISBN: 978-2-84832-136-3. [pdf abstract] (on Amazon)
  14. ‘Les larmes de sang et les corps déchiquetés dans le théâtre élisabéthain : eschatologie et fantasme’
    in Christian Biet & Marie-Madeleine Fragonard (eds.), Théâtre, Arts et Violence, Toulouse: SLC; Paris: H. Champion, n. spécial de Littératures Classiques, 73 (2010): 325-335. ISBN: 978-2908728651. [pdf]
  15. ‘Mis au ban de la Terre Promise ? La mythographie des exilés religieux sous le règne de Mary Tudor’
    in Pascale Drouet et Yan Brailowsky (eds.), Le Bannissement et l’exil en Europe au XVIe et XVIIe siècles, Presses Universitaires de Rennes, Revue La Licorne, N° 94 (2010) : 15–30. ISBN: 978-2-7535-1244-3.
  16. Chapter on Shakespeare’s Titus Andronicus
    in Théâtre et violence, Sylvie Ballestra-Puech (ed.), Neuilly, Atlande, coll. “Clefs concours” (2010). ISBN: 978-2350301457. (On Amazon)
  17. ‘Desire and bastardy in King Lear
    in François Laroque, Pierre Iselin & Sophie Alatorre (eds.), `And that’s true too’: New Essays on King Lear, Newcastle upon Tyne, Cambridge Scholars Publishing (2009): 194-211. ISBN: 978-1-4438-1367-9. [pdf] (on Amazon)
  18. ‘Albany’s ‘Milky gentleness’ ’
    in Pascale Drouet & Pierre Iselin (eds.), “The true blank of thine eye” Approches critiques de ‘King Lear’, Paris, PUPS (2009): 69-81. ISBN: 978-2840506256. [pdf abstract] (on Amazon)
  19. ‘Babels, la traduction et l’éthique hacker: la liberté en action?’ (avec María Brander de la Iglesia)
    in Marie-Nadia Karsky-Tchinaev & Dieter Hornig (eds.), Actes de la Journée d’étude ‘Traduction et Mondialisation’, Paris 8, à paraître (2009). [pdf draft]
  20. ‘What’s in a name ? The ‘G’ prophecy and the Voice of God in Shakespeare’s Richard III
    in Line Cottegnies, Claire Gheeraert-Graffeuille, Tony Gheeraert, Anne-Marie Miller-Blaise & Gisèle Venet (eds.), Les Voix de Dieu: Littérature et prophétie en Angleterre et en France à l’âge baroque, Paris, PSN (2008): 35-46. ISBN: 978-2878544183. [pdf] (on Amazon)
  21. ‘Must we mean what we say? Coriolanus and ordinary language philosophy’
    in Anny Crunelle-Vanrigh & Yan Brailowsky (eds.), Coriolan et la théorie, Actes de la journée d’études, Groupe Quarto (CREA, EA 370), Paris-X Nanterre (2008) [html]
  22. ‘Prophetic Utterance in Elizabethan Culture’
    in Ann Lecercle & Yan Brailowsky (eds.), Language and Otherness in Renaissance Culture, Nanterre, Presses Universitaires de Paris Ouest (2008): 131-146. ISBN: 978-2-84016-039-7.  [html]
  23. ‘Du détournement au délire interprétatif : les figures de l’excès dans Julius Caesar de Shakespeare’
    in Pierre Kapitaniak & Jean-Michel Déprats (eds.), Shakespeare et l’excès (2007): 3-23. ISBN: 2-9521475-4-X. [html] [pdf].
  24. ‘Amphibologie et parole jésuitique à la Renaissance: entre poétique et politique’
    Bulletin de la Société de Stylistique Anglaise (SSA) 27 (2006): 11-26. ISSN: 0240-4273. [html] [pdf]
  25. ‘ ‘The sweet which is their poison’: of venom, envy and vanity in Coriolanus
    in Charlotte Coffin & Lætitia Coussement-Boillot (eds.), Lectures d’une œuvre: The Tragedy of Coriolanus de William Shakespeare, Nantes: Editions du Temps (2006): 141-158. ISBN: 978-2-84274-363-5. [pdf]
  26. ‘ ‘Let me prophesy’: Apocalypse et inspiration prophétique dans Richard II de Shakespeare’
    in Dominique Daniel & Michel Naumann (eds.), L’autre : journée d’étude sur les auteurs et sujets des concours 2006, (GRAAT) Tours: PUFR (2006): 81-100. ISBN: 978-86906-222-1. [html] [pdf]

Articles published for the general public

  1. ‘Shakespeare, Molière et les autres : l’attribution d’auteur à l’heure du numérique’
    in Critique, « Des chiffres et des lettres : les humanités numériques, n° 819-820, août-septembre 2015, dir. Alexandre Gefen : 680-692. [html]
  2. ‘La langue de Shakespeare’
    in Le Figaro Hors-Série, sur « William Shakespeare : Le théâtre du Monde » (2015/2)  : 58-61. [html]
  3. ‘Shakespeare, les traîtrises diffractées’
    in Le Magazine Littéraire, N° 533 sur « La trahison », coordonné par Alexandre Gefen (2013/7) : 52. [html]

Thesis (unpublished)

Divination et prophétie dans le théâtre de Shakespeare: herméneutique et poétique [résumé; summary]. Université de Paris-X Nanterre.