Pascale Drouet & Yan Brailowsky (eds.), Shakespeare en devenir , #12 (2017). ISSN: 1958-9476.
Ce numéro explore le rapport entre le théâtre élisabéthain et jacobéen, celui de Shakespeare mais pas exclusivement, et la représentation de l’Afrique, ou plus contextuellement, la perception du continent africain dans l’Angleterre de la Renaissance. Il s’intéresse aussi aux réécritures, aux appropriations, aux adaptations de Shakespeare par les auteurs, metteurs en scène ou cinéastes africains et africains-américains du XIXe au XXIe siècle.
Lire en ligne.
Table des matières
- African Tempests and Shakespeare’s Middle Passage
Par Chantal Zabus - Name-calling the Egyptian Queen in Antony and Cleopatra : a case in point of the distortion of Africa through the racial slur “gypsy”
Par Nora Galland - Maritime Performance Culture and the Possible Staging of Hamlet in Sierra Leone
Par James Seth - “Un Théâtre d’Intervention”: Two Congolese Adaptations of Shakespeare
Par Rebekah Bale - Acting Out of Discontent : Satire, Shakespeare, and South African Politics in Pieter-Dirk Uys’s MacBeki : A Farce to be Reckoned with and The Merry Wives of Zuma
Par J. Coplen Rose - “From Performing the ‘Sundiata Form’ to Staging the Òrìṣà” : Djanet Sears’s search for orírun in Harlem Duet
Par Lekan Balogun - More Moor, Less Venice: Africa Talks Back to Othello in Not Now, Sweet Desdemona and Iago
Par Marguerite Rippy - African Kings: Makibefo (1999) and Souli (2004), Alexander Abela’s Transcultural and Experimental Screen Shakespeare
Par Anne-Marie Costantini-Cornède